Masterdata
Har ni koll på verksamheten och era processer men det fungerar ändå inte riktigt så bra som ni vill? Då kanske det är så att ni inte har den data och information som krävs i era system för att fatta rätt beslut? Att ha koll på vilken data och information systemen innehåller och hur den flödar mellan olika system är att ha koll på sin masterdata!
Masterdata kallas arbetet med att gå igenom vilka data som ägs av vilka system och hur den ska uppdateras och delas med andra system.
Här är det också relevant att gå igenom vilka behov och krav verksamheten har på data i olika processer och vem som äger denna och säkerställer att den samlas in, uppdateras och är korrekt över tid.
Ska flera delar av organisationen dela på samma data ökar kraven på att det är rätt data som används så att det blir rätt beslut tagna. Ska någonting automatiseras eller användas som underlag för AI-tjänster eller maskinläring ökar kraven ytterligare på datakvaliteten.
Är du minsta osäker på om ni har rätt data i era system och om den håller rätt kvalitet, hör av dig så hjälper jag er attt få full kontroll!